Compilatie beeld- en didactisch coachen

Beeld- en didactisch coachen

Kort gezegd is beeld- en didactisch coachen een krachtig middel om snel tot de kern van je leervraag te komen. Met behulp van de filmcamera maak ik leervragen helder en zichtbaar.  De beelden tonen waar je impact als docent in zit; dat helpt je om jouw leervraag te beantwoorden. Als beeldcoach kijkt ik met je mee hoe je de kwaliteiten die je op goede momenten laat zien, kunt inzetten en versterken.

De voordelen van deze methode:

  • Beelden laten namelijk direct en zonder oordeel zien wat er gebeurt.
  • Er hoeft weinig te worden uitgelegd, want beelden spreken namelijk voor zich.
  • Geeft op snelle wijze persoonlijke en praktische feedback.
  • De subjectieve waarneming vermindert. Door het objectief bekijken van de beelden komen we in gesprek.

Beeldcoaching gaat over kijken, ontvangen, verzenden, gebruiken, managen en interpreteren van beelden. Beelden van jezelf en beelden van anderen. Vaak wordt beeld coaching gecombineerd met didactisch coachen. Dit gaat over het geven van feedback. Leraren leren leerlingen systematisch coachen en feedback te geven, zowel op het proces als op de inhoud.

De beelden hebben een grote bijdrage gehad voor mijn persoonlijke leertraject. Het is een eye-opener. Mijn leervraag is steeds aan bod geweest tijdens het gesprek, het was de rode draad.

Voor welke vakgebieden is beeldcoaching helpend?

Beeld coachen kan ingezet worden in alle situaties waarin jij met een groep aan het werk bent en het beste uit jezelf en anderen wilt halen. Met behulp van deze methode kan bijvoorbeeld gewerkt worden aan een optimaal pedagogisch klimaat in de klas. Beeld- en didactisch coachen geeft leraren letterlijk zicht op het functioneren van de groep, de leerlingen en op zichzelf. Deze methode kan ook ingezet worden in andere situaties, bijvoorbeeld:

  • Onderwijs gerelateerde vakgebieden.
  • Wanneer je een training of workshop geeft.
  • Persoonlijk meesterschap. Bijvoorbeeld als regisseur van een theatergroep, toneelclub of als dirigent van een koor.

 

Voorbeeld van een beeld- en didactisch coachingstraject:

  • Een intakegesprek van je (pedagogische/didactische) leervraag.
  • 3x beeldopnamen van je les, begeleidings- of gesprekssituatie.
  • 3x nabespreking van de beelden.

Natuurlijk is alles op maat voor jou in en aan te passen. Tijdens het intakegesprek maken we afspraken over wat voor jou het beste werkt.

Op maat gemaakte trajecten, naar aanleiding van een concrete vraag.

Dat kan zowel voor persoonlijke coaching als voor trainingen of vernieuwingen in het onderwijs.

 

Persoonlijke coaching; helemaal afgestemd op jou.

Dat kan gaan over een juiste school- of studiekeuze. Het vinden van (of verandering) van werk tot stilstaan bij wat je nu echt wilt in het leven.

Kijken waar je kansen liggen en deze proberen te benutten.

Het doel is om met (nog) meer plezier, effectiever en bewuster in je werk en leven te staan.

Hoe zorg je er voor dat je concrete en gerichte stappen gaat maken die bij jouw unieke talenten passen. Je gaat samen met mij concrete doelen formuleren. Kijken wat je wilt veranderen en leren accepteren wat niet anders kan.

 

Misschien heb je behoefte aan een zelfonderzoek en wil je stil staan bij vragen zoals;

  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?
  • Welk werk past daar bij?
  • Wie kan me daar bij helpen?’.

Op deze manier krijg je inzicht in jezelf en in realistische loopbaanstappen.